Fouten mag je maken, je hoeft niet alles in één keer te kunnen.

Hij staat tegenover mij met zijn handen vol Russische draaikaartjes.  “Klaar, wil je me overhoren?” Hij heeft welgeteld 1 minuut geleerd. Als ik begin te overhoren zijn de eerste vijf woorden goed, wat op zich best knap is. Dan maakt hij een fout en ook een volgende twee woorden weet hij niet. Ik zie zijn koppie verkrampen, hij wordt rood en boos. “Dat stomme Russisch, ik wil dit niet eens leren, was ik meer minder slim dan hoefde ik dit stomme Russisch niet te leren”.

Doorzetten

Ondanks deze uitbarsting zet hij door en kijkt hij naar het volgende draaikaartje en hij leert zo nog een tien minuten verder. Doorzetten is iets wat hij in de boven schoolse lesvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 jaar, heeft geleerd. Fouten mag je maken, je hoeft niet alles in één keer te kunnen, oefenen is noodzakelijk om de snelwegen in je hoofd aan te leggen. Geen fixed mindset maar een growth mindset. Toch blijft het moeilijk en wordt de lat geregeld hoog gelegd.

Soms doe ik hier als ouder onbedoeld aan mee, of geef ik hem het verkeerde signaal. Zo wilde ik hem laatst helpen bij het maken van een opdracht en opeens bevond ik me in de situatie dat ik de opdracht aan het maken was. ‘Ho eens even, dit gaat niet goed’. Hij gaf al een signaal en zei:“wat ik bedacht heb is dus niet goed?!” Als mijn welgemeende hulp uitdraait op onzekerheid bij hem dan doe ik iets niet goed. Ik heb mijn excuses gemaakt en de opdracht weer teruggegeven.

Een draak van een programma!

Tijdens het thuisonderwijs van de afgelopen weken viel mij iets op, wellicht zijn de meesten van jullie wel bekend met Snappet. Op zich niks mis mee, handig dat de leerlingen in hetzelfde programma thuis kunnen verder werken. Maar vanuit mijn zoon gekeken een draak van een programma! Zo moeten de kinderen eindeloos herhalen. Het programma is heel rigide, je moet echt precies het juiste antwoord in vullen en soms helpt dàt niet eens. De kleuren rood en groen gaan wellicht nog maar als je een foutje maakt dan krijg je meteen een hele hoop rode minpunten en fouten tellen zwaarder dan juiste antwoorden waar je pluspunten voor kan krijgen.

Waar wellicht een gemiddelde leerling heel gemotiveerd raakt van die rode minpunten, raakt een (uitzonderlijk) hoogbegaafd kind gefrustreerd en gedemotiveerd. Dan vult hij zomaar wat in en dan ‘denkt’ Snappet dat het de stof nog niet beheerst en gooit er weer een herhaling in. Het is een martelwerktuig. En als we het dan hebben over passend onderwijs zie ik hier ruimte voor verbetering. Want de hoogbegaafde leerling kan niet anders dan boos worden en de orde verstoren of gaan onderpresteren met alle gevolgen van dien.

Het verkeerde signaal

Wij als ouders kunnen eindeloos zeggen dat fouten maken mag, de boven schoolse lesvoorziening kan hier veel tijd aan besteden maar als het kind in de dagelijkse lessen constant het signaal krijgt dat fouten maken juist niet mag, dan doen we echt met ons allen iets niet goed! Wellicht kan Snappet ook excuses maken en een functionaliteit ontwikkelen die deze hoogbegaafde leerlingen juist zal helpen en motiveren. Zou wel passen in het passend onderwijs toch..

Tags

Terug naar het overzicht