Over mij
Ik ben Nienke Rijkers Leur en woon samen met mijn partner, onze drie kinderen, poes Noura en slang Nagini in Zwolle. Wij zijn een zogenoemd ‘samengesteld gezin’. Dit brengt de nodige gezelligheid en uitdagingen met zich mee. Hindernissen die we met ons allen of apart van elkaar genomen hebben en soms nog nemen. Ik ben bijzonder trots op ons gezin en alle leden ervan. Het is hard werken en ieder in zijn of haar eigen proces en tempo.
Als Coach
Als coach hoop ik te bereiken dat de kinderen die ik begeleid in staat zijn goed te functioneren in hun dagelijks leven zonder dat daarbij hun unieke eigenschappen verloren gaan. Contact maken door echt te luisteren en te kijken naar het kind. Het kind te zien en laten ervaren dat het er mag zijn. Samen ontdekken we wat hij of zij nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen, waar zijn of haar eigen kracht ligt. In plaats van te focussen op de problemen die het in zijn omgeving ervaart, gaan we onderzoeken welke vaardigheden al in huis zijn om die in te zetten in situaties die het kind lastig of moeilijk vindt.
Mijn inspiratie
Onze middelste zoon is uitzonderlijk begaafd, hij is mijn inspiratie geweest om de specialisatie coaching bij hoogbegaafdheid te gaan doen. Zijn humor en creativiteit en zijn verrassende manier van het ervaren van de wereld om ons heen is uniek.
Na een moeizame tijd van onderpresteren en niet gezien worden en heel veel tranen (zowel van hem als van mij) stonden op school gelukkig alle neuzen even dezelfde kant op en zagen we een jongen die steeds meer liet zien wat hij in zich had. Hij gaat meestal met plezier naar school en met het verder ontwikkelen van zijn executieve vaardigheden zien we dat hij meer rust in zijn lijf en hoofd heeft. Dit is echter een doorlopend proces, waar je als ouder constant alert moet zijn en bij moet sturen. Passend onderwijs, voor een hoogbegaafd kind is al een opgave maar voor een uitzonderlijk begaafd kind bestaat passend onderwijs niet en dien je per individu te kijken wat nodig is. Een taak die op vele scholen met de volle klassen lastig te realiseren is.
Het hele proces van gesprekken voeren en vechten voor passend onderwijs doet iets met ouder en kind en juist hierin wil ik anderen begeleiden. Mijn kennis en ervaringen delen. Daarnaast wil ik me inzetten voor meer bekendheid, herkenning en begrip voor deze doelgroep.
“Ik wil de moed bieden die sommigen al verloren zijn, de rimpeling na een druppel in het water, ik wil de kinderen en ouders helpen door ze een positieve warme ervaring mee te geven.”
Expertise, opleidingen en cursussen
- Certificeringsworkshop Polariteitencoach
- HBO Registeropleiding Kindercoach
- Opleiding Coaching bij hoogbegaafdheid
- Cursus Boze kinderen coachen
- Opleiding Coaching bij angst
- Certificeringstraining trainer ‘Ik Leer Leren’ programma / groep 7-8 BO- 1 VO / http://www.ikleerleren.nl
- Certificeringstraining trainer ‘Tafelmethode met Stoplichtkaartjes‘
- Cursus Kinderen helpen bij angst en faalangst
- Certificeringstraining trainer Begrijpend Lezen – Alle teksten de Baas
- Certificeringstraining trainer Vriendenprogramma | Ik sta stevig ouder en kind 5 t/m 17 jaar
- Opleiding trainer ‘Op weg naar de Brugklas’/ groep 7-8 BO / www.studielift.nl
- Opleiding trainer ‘Snel leren = leuk leren’ / 1-3 VO – VMBO / www.studielift.nl
- Opleiding trainer ‘Actief leren leren’ / 3-6 VO – MBO – HBO – WO / www.studielift.nl
- Licentietraining van “Een duik in de leerkuil”
- Inleven in kinderen, Nederlandse Academie voor Psychotherapie
- Opleiding Reflexintegratie Deskundige RMTi, Breincentrum
- Cursus Transactionele Analyse
- Opleiding Kernvisiecoach – Krachtig anders leren – (afgerond september 2024)
- Opleiding Kernvisiecoach VO+ (afgerond november 2024)
- Opleiding tot Expert Hoogbegaafdheid (afgerond april 2025)
- Opleiding KIES coach 7-12 jaar (afgerond oktober 2024)
De Zwolse Kindercoaches
Zwolse Kinder- en jongerencoaches Simon Wieringa, Alieke Katoele en Nienke Rijkers Leur hebben hun krachten gebundeld om zo het vak van kinder- en jongeren coaching nog zichtbaarder te maken en nog meer kinderen, jongeren en gezinnen te helpen.
Wij hebben als doel dat zoveel mogelijk kinderen, jongeren en gezinnen de weg naar ons als coach weten te vinden en zij zo tijdig de hulp en ondersteuning krijgen die passend is bij hun hulpvraag. Denk hierbij aan hulp bij: zelfvertrouwen, weerbaarheid, emotieregulatie, angst, hoogbegaafdheid, slaapproblemen en hulp bij echtscheidingen. Maar ook bij het maken van een schoolkeuze, aanleren van leervaardigheden of systemische hulpvragen kun je bij één van ons terecht.
Wij bieden laagdrempelige, praktische en kortdurende ondersteuning voor kinderen, jongeren en hun ouders/ verzorgers op het gebied van sociale emotionele ontwikkeling.
Ook werken wij samen met andere partners die ondersteunend werken voor kinderen, jongeren en gezinnen, zoals jeugdzorgprofessionals, scholen, gezondheidszorginstellingen en gemeentelijke organisaties.
Wij geloven er namelijk in dat wij, door het brede aanbod dat we bieden en door complementair samen te werken, wij het (mentale) welzijn van kinderen en jongeren nog meer kunnen bevorderen en tevens onze collega’s binnen de jeugdhulp kunnen ontlasten.
Wil je meer informatie of ben je benieuwd wat een samenwerking voor jou en/ of je organisatie zou kunnen betekenen? Kijk dan eens op onze website of neem contact met ons op via info@zwolsekindercoaches.nl en één van ons neemt zo snel mogelijk contact met je op!
Adiona
Tijdens mijn werk als coach ben ik elke keer op zoek naar nieuwe ideeën, methodieken, inzichten en specialisaties. Zo blijf ik mezelf ontwikkelen en kan ik nog meer kinderen begeleiden. Als coach ben ik aangesloten bij Adiona. Dè beroepsorganisatie voor coaches binnen de vakgebieden kindercoaching, jongeren coaching en gezin coaching. Zij streven naar een breed draagvlak van het vak in de maatschappij. Een continu proces van kwaliteitsverbetering is wat Adiona mij als coach ook biedt en dit doet zij o.a. door middel van trainingen, cursussen en intervisie. Zo krijg ik eerlijke feedback die ik weer kan inzetten bij een volgend coaching traject.
Daarnaast neem ik deel aan een intervisiegroep van meerdere kindercoaches. Wij delen ervaringen en leren van en met elkaar, reflecteren op onszelf en delen nieuwe ideeën, onderzoeken, boeken en of spelvormen.