TIPS Leren Leren
TIPS Leren Leren, 13 jaar is ze. Ze is wel over van 1 naar 2 VWO, maar het gaat moeizaam. Hulp om te leren leren kan ze wel gebruiken, want dat heeft ze nooit geleerd. Ze weet niet hoe ze zichzelf moet motiveren en concentreren is een ramp. Bij het minste of geringste is ze afgeleid. Hier baalt ze enorm van en ze zou dan ook willen dat het allemaal wat makkelijker ging, maar hoe?
Samen gaan we aan de slag tijdens een Ik Leer Leren training. We starten met een kennismakingsspel, hierin leren we op een ontspannen, onbevangen manier elkaar een beetje meer kennen. Wel zo fijn willen we de komende vijf weken samen verder kunnen werken. We praten over leren, doen oefeningen en ze maakt de dierentest, hierdoor wordt meteen al heel veel duidelijk over de manier waarop ze leert. Aan het eind van dag 1 bedenkt ze waarmee ze wil gaan oefenen de komende week. Dit noteert ze in haar werkboek.
Faalangst en Motivatie
Tijdens de 2de trainingsdag gaan we het hebben over faalangst en motivatie, we doen een gedachtetest en praten over helpende en niet helpende gedachten. Hoe kunnen gedachten die je over jezelf hebt je genadeloos in de weg zitten en hoe kun je die ombuigen naar iets wat wel helpend kan zijn. Samen bespreken we middels een oefening een paar voorbeelden uit de praktijk. We bespreken de verschillende mindsets, de fixed- en de growthmindset en de verschillen tussen beiden.
We hebben het over motivatie, of het gebrek daaraan. Waarom we motivatie nodig hebben en wat het voor ons doet. Hoe kun je jezelf nou het beste motiveren. Wat doet ze hierin al goed en waarin kan ze nog groeien. Een het eind van de dag noteert ze weer in haar werkboek waarmee ze bezig wil de komende week. Ze heeft al veel meer inzicht in zichzelf.
TIPS Leren Leren: Om jezelf niet te ontmoedigen kun je het huiswerk opdelen in kleinere hapklare brokken. Zo kun je sneller iets afvinken, kun je je beter concentreren voor die kortere tijd en ga je studie ontwijkend gedrag uit de weg. Hoe motiverend dat is merk je meteen want je huiswerk is eerder af en je houdt meer tijd over.
Plannen en Organiseren
Bij het goed kunnen plannen komen de executieve vaardigheden om de hoe kijken. Deze brengen we dan ook eerst in kaart. Wat gaat al goed en waarin kan ze nog groeien. In hoeverre zitten die nog niet volledig ontwikkelde executieve vaardigheden in de weg voor het goed kunnen leren, plannen en organiseren. We bespreken de uitkomsten en visualiseren deze middels een oefening. We bespreken wat ze nodig heeft om goed te kunnen plannen maar ook wat nodig is om goed te kunnen leren. Wat werkt voor haar! Stilte, juist muziek, mensen om haar heen, met de kat op schoot, direct uit school, na het eten, enz, enz.
Bij het plannen hoort ook dat je een inschatting kan maken van de tijd, hoe lang ben je bezig met een bepaald vak. Hoe schat je je cijfer in, klopt dit met het uiteindelijke resultaat. En als het resultaat tegen valt, wat is dan de reden. Ook nu schrijft ze aan het eind van de 3de dag in haar werkboek waarmee ze wil gaan oefenen de komende week. Omdat plannen en vooral je houden aan de planning zo belangrijk is, krijgt ze hierover een huiswerkopdracht mee.
TIPS Leren Leren: Samen bekijken we het huiswerk van komende week en plannen we de te maken en leren stof op in kleinere gedeeltes. Door je huiswerk te maken en bij te houden herhaal je de lesstof. Lesstof die je vaak genoeg herhaalt door te leren of er opdrachten over te doen, belanden in je langtermijngeheugen. Hierdoor hoef je bij een toets alleen nog maar te herhalen. Begin je vlak voor een toets met stampen van de te leren stof, dan beland de stof in je kortetermijngeheugen. Dat lijkt leuk maar daar is het floep.. ook zo weer uit. Bij een volgende toets kun je dan niet doorbouwen op eerdere informatie.
Concentratie
We hebben nu onderzocht hoe, wat en op welke manier ze leert. Ze gaf al aan vaak even weg te dwarrelen, drinken te gaan halen of ander studie ontwijkend gedrag te vertonen. Vandaag gaan we dan ook onderzoeken hoe het zit met haar concentratie en wat er voor haar voor nodig is om zich beter te kunnen consenteren. Vaak zit er iets anders in de weg maar wordt het onder de noemer ‘concentratieprobleem’ weggezet. We onderzoeken wat bij haar de achterliggende reden zijn en doen oefeningen. We spelen het concentratiespel en dan is het alweer het einde van de 4de dag. Waar gaat ze deze week mee oefenen?
TIPS Leren Leren: Ze geeft aan dat ze tijdens het leren alle apps op haar mobiel blokkeert, alleen Magister en de timer niet, om ongestoord te kunnen leren. Ik wist niet eens dat het kon en vind dit echt geweldig bedacht en uitgevoerd door haar. Zo help je jezelf beter concentreren.
Lesstof onthouden
Als laatste gaan we onderzoeken hoe ze die lesstof nou onthoudt. Dit doen we door een ontzettend leuke geheugentest. Elke keer vind ik het weer genieten hoe divers de kinderen om gaan met deze test en de resultaten. Het geeft een mooi inzicht in hoe ze nu de te leren stof het beste onthouden.
Bij haar vielen de toets resultaten van een eerder gemaakte toets tegen, ze maakte bij het leren hiervan gebruik van online-draaikaartjes. Dit bleek helemaal niet te passen in de manier hoe ze het beste de lesstof kan onthouden. Dat doet ze namelijk meer auditief en visueel. Eerder hadden we al eens geconstateerd dat stilzitten tijdens het leren ook niet echt haar ding is. In haar werkboek heeft ze dan ook toegevoegd dat ze graag wil gaan oefenen met auditief leren. Door bijvoorbeeld woordjes plus vertaling in te spreken in haar mobiel, zodat ze die tijdens het hardlopen een paar keer kan beluisteren.
TIPS Leren Leren: Tijdens het leren wilde ze ook gebruik gaan maken van visualisatie en associatie. Je hersenen onthouden de dingen beter als het die kan linken aan zaken die we al weten. Het werkt als volgt; Tijdens het leren beeld je je in dat je door je huis loopt. Overal ‘legde je brokjes te leren informatie neer’ die je in je hoofd dan koppelde aan die bepaalde plek. Bijvoorbeeld; je loopt in gedachte de voordeur binnen en op de mat ‘leg’ je een woordje, op de wc-deur ‘plak’ je een ander woordje, op de jeugdfoto aan de wand ‘plak’ je ook een woordje, enz enz.
Als je dan de toets moet maken, hoef je alleen maar in gedachte door het huis te lopen en roep je zo de bijbehorende informatie uit je geheugen op. En wil een bepaald woordje of stukje tekst je hoofd echt niet in, plak je toch een post-it op de bewuste plek.
Meer weten of gelijk een plekje in de training boeken. Kijk in de agenda voor het actuele aanbod.