Huiswerkcoach

Kien Kids – huiswerkcoach Zwolle | Leren Leren. Vanaf het moment dat kinderen te maken krijgen met huiswerk en leren kunnen ze bij mij terecht. Samen gaan we zitten en onderzoeken we wat je kind nodig heeft om tot leren te komen en bij welke methode en/of training je kind het meeste gebaat is. Als huiswerkcoach heb ik al veel kinderen mogen begeleiden. De hulp die ik bied is geen standaard huiswerkbegeleiding. Ik geef je kind de middelen om zelfstandig te leren studeren en zich verantwoordelijk te voelen voor zijn of haar eigen leerproces. Dit komt het zelfvertrouwen en de sfeer in huis zeker ten goede. Fijn en handig ook met het oog op eventuele vervolgstudies.

Begrijpend lezen is de basis voor vrijwel alle schoolvakken. Vandaar dat ik voor die basis de begrijpend lezen training ‘Alle teksten de baas!’ aanbied.

Voor het leren automatiseren van de tafels maak ik gebruik van de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes.

Groep 8 | Brugklas

Speciaal voor groep 8 leerlingen geef ik de Studielift cursus ‘Op weg naar de brugklas’ en de ‘Ik Leer Leren-training’ | Tea Adema, zodat ze goed voorbereid naar het voortgezet onderwijs kunnen. De overgang naar het voorgezet onderwijs is toch al een grote stap. Met één van deze trainingen op zak maak je die net iets rustiger voor je kind. Na het volgen van de training beheerst je kind belangrijke vaardigheden, zoals leren aantekeningen maken tijdens de les, mindmappen,  en goed leren plannen. Zodat je kind zich de eerste weken volledig kan richten op de kennismaking en het eigen maken van de school en het rooster.

Wat ik altijd terugkrijg is dat vooral het gedeelte plannen ze al zo’n enorme voorsprong geeft. En het samen in gesprek gaan over de verwachtingen en angsten omtrent het voorgezet onderwijs vinden ze heel fijn.

Klas 1-6 Voortgezet onderwijs

Speciaal voor de onderbouw leerlingen van de middelbare school bied ik de Studielift cursus ‘Snel leren = leuk leren’ en ‘Snel leren = leuk leren VMBO’ aan.

En voor de bovenbouw leerlingen van de middelbare school bied ik de Studielift cursus ‘Actief leren leren’ aan. Deze training is ook heel geschikt voor MBO, HBO & WO studenten.

Ik zie ze geregeld, de jongeren in de 2e of 3e klas van het voortgezet onderwijs. Leren ging tot dusver eigenlijk heel makkelijk en opeens beginnen de resultaten tegen te vallen. Veelal weten deze jongeren niet hoe ze moeten leren en valt het hele proces op school stil. Wanhoop bij de jongeren en bij de ouders, de cijfers kelderen en ze hebben echt geen idee hoe ze het leren op moeten pakken. Toekomstdromen dreigen in diggelen te vallen en de sfeer thuis is om te snijden. Je ziet deze jongeren steeds meer wanhopen. Tijdens deze training gaan we dan ook samen in gesprek over wat er nodig is om wel die toekomstdroom na te blijven jagen of die ene stap richting leren weer te zetten.

Voor wie is de training:

  • Brugklassers
  • Alle middelbare scholieren in het 2e – laatste leerjaar van VMBO-tl t/m gymnasium.
  • Studenten MBO / HBO / WO

Downloads

De Cornell methode om aantekeningen te maken en Werkblad Cornell methode 

Deze methode helpt je heel goed bij het voorbereiden op een toets, maar zorgt er ook voor dat je de materie zelf beter snapt. Door deze methode worden op een slimme manier hoofd- en bijzaken van elkaar gescheiden. Belangrijke sleutelwoorden, namen en begrippen komen ordelijk bij elkaar te staan. Je leert al doende belangrijke zaken te onderscheiden en krijgt overzicht. Makkelijk voor de aantekeningen tijdens de les maar ook als je zaakvakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, filosofie, economie, maatschappijleer of godsdienst/levensbeschouwing moet leren.

Leren valt en staat toch met een goede planning, in het document Weekplanning staan tips om zelf een goede haalbare planning te maken. Zowel voor je reguliere huiswerk als voor het plannen voor een toets. Ik zeg expres haalbare planning want daar gaat het vaak fout, uren zitten blokken is niet alleen vermoeiend en demotiverend maar je hoofd kan maar een beperkte tijd actief informatie opnemen. Kijk snel welke tips ik voor je heb!

Dagelijks huiswerkplanner

Oefeningen Executieve Functies Prioriteiten stellen en Plannen

En vallen de resultaten tegen? Tijdens een toets analyse ga je na wat goed ging en waar ruimte is voor verbetering. Werkblad Toets analyse

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn of wil je een afspraak inplannen? Bel dan of neem contact op middels het contactformulier. Of kijk in de agenda wanneer er weer een training gepland staat.

Ervaringen

“Toen onze zoon bij jou startte met de training Snel leren = Leuk leren, stond hij 7,1 tekort. Op dit moment heeft hij dat teruggebracht naar 1,9 tekort. Waarvan het grootste tekort is voor Duits (1,3) maar dat laat hij volgend jaar vallen. Hij is helemaal blij dat het zo goed gaat nu. Wij hopen dat hij zo doorgaat en zijn positieve motivatie vol blijft houden.”

“Onze zoon heeft veel aan de training snel leren= leuk leren gehad. Hij liep een beetje vast op het VO, omdat hij nooit heeft leren leren op de basisschool. Zijn zelfvertrouwen is verbeterd en ook zijn motivatie. Hij heeft nu als doel om over te gaan naar havo 4! Daar gaat hij voor. Contact met Nienke was prettig, snel reactie op vragen. En extra begeleiding 1 op 1 toen het even nodig was.”

“De cursus Snel leren = leuk leren heeft mij echt geholpen. Ik heb nu meer tijd voor mezelf. Eerst was ik alleen maar met school bezig. Nu heb ik meer tijd voor mezelf en kan ik doen wat ik leuk vind, basketballen. Eerst had ik daar nooit tijd voor. Ik haal nog steeds goede cijfers en het plannen gaat nu echt super.” 

“Ik heb meer inzicht gekregen in de manier waarop ik slim kan leren, hierdoor haal ik betere cijfers en kost het me minder tijd. Als je eenmaal snel kan lezen, dan doe je dat automatisch en dat scheelt enorm veel tijd. Ik kan makkelijker de belangrijkste woorden halen uit de tekst en beter verbanden leggen. Ik weet waarom ik leer. Goed oefenen tussen de lessen door vond ik best lastig, maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. Mijn cijfers zijn omhoog gegaan.” 

“Ik ben eigenlijk wel blij met deze toetsweek. Omdat ik op tijd ben begonnen en goed heb gepland, heb ik heel veel vrije tijd.”

“Ik heb veel aan de ‘Ik leer leren-training’ gehad. De oefening over motivatie vond ik het nuttigst. Ik motiveer mezelf nu meer om aan het werk te gaan. Tussendoor even met de hond knuffelen en dan weer verder. Concentratie was geen probleem voor mij maar starten lukt nu veel beter”

“Ik deed de ‘ik leer leren training’ toen ik in groep 7 zat. Dat raad ik zeker aan! Ik heb geleerd goed te plannen en dat ik niet te veel op één dag moet plannen, zodat ik mij aan mijn planning kan houden. Volgend jaar ga ik naar het voortgezet, dan is het handig dat ik al kan plannen en leren”

“Mijn dochter (13, 1e klas gymnasium) liep even helemaal vast, omdat ze achterstanden had opgelopen. Op de basisschool was ze al vaker tegen haar perfectionisme aangelopen en ik wist dat ik haar niet goed kan bereiken op die momenten. Nienke heeft via beeldbellen de kern van het probleem van het moment blootgelegd. Samen met mijn dochter heeft ze een schema gemaakt, waarmee dochter weer binnen een paar dagen grip had op haar studie en weer vol zelfvertrouwen verder kon. In een paar dagen was de onzekerheid weg en was mijn kleine meid weer ontspannen. Dankjewel Nienke”

“Ik verwachte vooraf dat de training leuk zou zijn (dat was het ook). Ik denk dat het wel goed is gegaan, ik besteed nu veel meer tijd aan het plannen en mijn cijfers zijn beter. De oefening over faalangst met de cijferpuzzelstukjes op de grond, vond ik het nuttigst”

“Ik heb mezelf al veel meer leren kennen, veel meer inzicht in mezelf. Het gaat al veel beter! Ik ben blij dat ik gegaan ben. De oefening met de dieren en de cijferpuzzelstukjes op de grond vond ik het nuttigst. Ik heb beter leren plannen en andere manieren geleerd om te leren”

“In mijn pianolespraktijk heb ik bij een piano leerling duidelijk het positieve effect gemerkt van de Ik Leer Leren training die zij volgde bij Kien Kids. Ik zie meer toewijding en zelfvertrouwen, waarmee ze met meer vrolijkheid en lichtheid tevoorschijn komt als zelfstandige en sterke persoonlijkheid!”